4 min read

Analityka rośnie w siłę

Bastian Lab Newsletter #4

Mój artykuł w EJO

Miło mi, że mogę się pochwalić artykułem swojego autorstwa, który został opublikowany na łamach polskiej edycji Europejskiego Obserwatorium Dziennikarskiego (European Journalism Observatory).

To moja trzecia publikacja w tym serwisie. Ta dotyczy newsletterów oraz ich perspektyw rozwoju w świecie mediów i dziennikarstwa.

Gorąco polecam lekturę.

Przebojem wdzierają się do świata mediów. Rozbudzają wyobraźnię wydawców i wielkich firm technologicznych. Dają nadzieję na zarobienie pieniędzy i zbliżenie się do społeczności poprzez budowanie zaufania także do medium. Czy newslettery to lekarstwo na część problemów dziennikarstwa?

Piano + AT Internet

Piano łączy siły z AT Internet

Połączenie Piano i AT Internet to niezwykle istotny moment dla branży mediów, który może pomóc w jeszcze lepszym zrozumieniu przez wydawców użytkowników serwisów internetowych oraz usług oferowanych przez media.

Piano to narzędzie oparte na analizie danych empirycznych, które przedstawione w odpowiedni sposób pomagają wydawcom lepiej poznać odbiorców treści, zaplanować działania związane z rozwojem marki, jak optymalizacja zasobów reklamowych, zwiększanie rejestracji czy uruchomienie strategii związanej z płatnymi treściami.

AT Internet to firma zajmująca się prowadzeniem analityki internetowej oraz doradztwem w zakresie stron internetowych. Wizualizacje zebranych dzięki temu informacji pozwalają na lepsze zrozumienie odbiorców, rozwój sposobów angażowania społeczności oraz budowanie wśród nich lojalności.

Dlaczego to ważne? W świecie opartym na danych, które stają się najcenniejszym zasobem, takie informacje, wskazówki oraz możliwości w rękach wydawców pozwalają na skuteczniejsze rozwijanie produktów cyfrowych w branży mediów.

To pierwsza fuzja tego typu narzędzi na rynku. Z komunikatów prasowych obu firm wyłania się obraz pełen pozytywnych przesłanek dla wydawców, którzy tylko zyskają na tym połączeniu i większych możliwościach rozwoju narzędzi do analityki danych, a co za tym idzie, także ich produktów. Warto przyglądać się, jakie korzyści będą płynąć z tego połączenia między innymi dla działów zajmujących się danymi, produktami oraz marketingiem cyfrowym.

Do tej pory narzędzia służące do analityki i planowania „podróży” klienta funkcjonowały osobno. Połączona oferta Piano i AT Internet stanowi zatem dla wszystkich naszych klientów niesamowitą okazję do lepszego zrozumienia odbiorców i zapewnienia im spersonalizowanych treści - mówi Trevor Kaufman, dyrektor generalny Piano.

Piano has joined forces with AT Internet, a European leader in digital analytics and contextual data

Trzy duże problemy dziennikarstwa

Norweg Espen Egil Hansen, założyciel Fyrr.co (firma zajmująca się transformacją cyfrową) został poproszony przez International News Media Association o wskazanie trzech dużych problemów dziennikarstwa. Wytypował:

  • spory światopoglądowe na płaszczyźnie społecznej,
  • rozwój newsroomu,
  • angażowanie odbiorców poprzez atrakcyjne opowiadanie historii.

Choć można mieć inne typy w tej materii (a te, odnoszę wrażenie, zostały wybrane nieprzypadkowo), warto przeczytać artykuł, bo może być dla niektórych kopalnią wiedzy, wskazówek bądź inspiracji.

Journalism faces three problems today: covering disagreement in society, getting the newsroom onboard, and engaging the audience through compelling storytelling. How should editors resolve these? (Hint: An upcoming INMA Master Class on the topic might help.)

"Reporterzy zdrowia" rok po pandemii

Na łamach Nieman Report opublikowano analizę pracy reporterów opisujących sytuację w służbie zdrowia USA w pierwszym roku pandemii. Dwa lata temu specjaliści z branży mediów przewidywali wzrost zainteresowania zmianami klimatycznymi i profesjonalizację nowej gałęzi dziennikarstwa - opisującego zmiany zachodzące w przyrodzie. Niektórzy w swych prognozach wieszczyli, że będzie to przypominać specjalizację podobną do dziennikarstwa ekonomicznego czy sportowego.

Pandemia spowodowała rozwój jeszcze innej gałęzi - właśnie tej, która opisuje system służby zdrowia w czasie walki z koronawirusem.

Przez ostatni rok "reporterzy zdrowia" mieli ręce pełne roboty. O tym, jak wyjaśniali rzeczywistość, przeczytasz w artykule podlinkowanym poniżej.

Covering thought leadership in journalism

Substack panaceum dla lokalnych wiadomości?

Stubstack to amerykańska platforma do prowadzenia newsletterów, o której głośno zrobiło się szczególnie w minionym roku (szerzej o niej przeczytasz w moim artykule na łamach EJO). Wykreowana na lidera tego typu serwisów na świecie skupiła wokół siebie zainteresowanie znanych osób z branży i przykuwała uwagę planami rozwoju.

Elizabeth Djinis z Poyntera opublikowała analizę dotyczącą tego, czy ta platforma może stać się lekarstwem na bolączki lokalnego dziennikarstwa. Artykuł ma wymiar amerykański, ale warto poszerzyć perspektywę o ten kraj, bo właśnie z niego często płyną do innych krajów świata medialne trendy. W tym także do Europy.

Local newsrooms have some competition — their own best beat reporters

Wyścig Twittera z mediami

Nie jest tajemnicą, że wiele mediów z trudem radzi sobie z transformacją cyfrową. Tym uważniej ich przedstawiciele powinni spoglądać w kierunku Twittera, który - jak słusznie zauważyli autorzy tekstu w serwisie "What's new in publishing" - właściciele serwisu społecznościowego wyrwali kartkę z podręcznika cyfrowej transformacji mediów informacyjnych i właśnie zaczynają wdrażać u siebie zapisane na niej rozwiązania:

  • oferty subskrypcji,
  • grupy dyskusyjne,
  • integracja newsletterów z platformy Revue.

Autor tekstu zauważa, że Twitter nie daje sobie rady z zarabianiem na reklamach, z czego słynie m.in. Facebook. A biorąc pod uwagę, że na rynku pojawiają się nowe i prężnie rozwijające się platformy, jak choćby TikTok, czas najwyższy na przejście transformacji cyfrowej. Być może największej w dziejach mediów społecznościowych od czasu ich powstania. Mówimy o zmianie modelu biznesowego oraz filozofii funkcjonowania.

Dlaczego to ważne: Twitter może być z jednej strony punktem odniesienia dla wydawców mediów w sferze transformacji cyfrowej, a z drugiej - pomocnikiem grabarza dla nich, bo nie będzie przebierał w środkach i kto wie, czy również on nie nadszarpnie i tak ciągle wątłej pozycji mediów w cyfrowym świecie.

The tech giant is looking to users to reinvent its model. Twitter was full of news about itself and its future this Thursday. The company said it would double its revenue by end-2023 and introduce a “Super Follow” function that would allow Twitter users to set up a kind of subscription offering for extra (premium) content.  Jack …