5 min read

Co czeka media w 2023 roku?

Garść analiz, wyników badań, ocen, wskazówek i ciekawych spostrzeżeń.

Bastian Lab Newsletter #28

🐦 Tweet tygodnia

Tłumaczenie: W ciągu najbliższych ośmiu miesięcy prawdopodobne jest, że 10% czytanych tekstów będzie już generowanych przez narzędzie AI. 💻
Niesamowite jest to, że nie będziesz w stanie odróżnić ich od tych napisanych przez ludzi. 🖊️
I co najbardziej niepokojące: w 60% przypadków będą to lepsze teksty.

Aż prosi się, żeby zestawić tę opinię ze słowami młodego niemieckiego badacza mediów - autora newslettera “Zine”. W jednym z grudniowych biuletynów - rozpisując się właśnie o sztucznej inteligencji piszącej artykuły oznajmił:

Dobra wiadomość: ten biuletyn będzie nadal pisany przeze mnie, bez pomocy uczenia maszynowego.

Zła wiadomość: ten biuletyn jest nadal pisany przeze mnie, bez pomocy uczenia maszynowego.

Wydawać by się mogło: dwie całkowicie różne opinie. A niechże dają nam do myślenia.

✍🏼 Rok 2023 okiem ekspertów z Oxfordu

screen z okładki raportu “Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2023” / Reuters Institute for the Study of Journalism

Idzie nowe, a wraz z nim obawy, wątpliwości, wyzwania i ogromne oczekiwania. Rozpoczynający się rok może przynieść wiele zmian w świecie dziennikarstwa oraz mediów, ale również po raz kolejny może być szkołą życia dla wielu wydawców i dziennikarzy. Czy skończy się, jak w pewien październikowy piątek? Czarny piątek? Chciałbym wierzyć, że nie.

Tradycyjnie jak co roku Nic Newman z Reuters Institute for the Study of Journalism przygotował raport tym razem zatytułowany: “Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2023”.

Oto kilka spostrzeżeń zawartych w badaniu:

  • Wydawcy są znacznie mniej pewni swoich perspektyw biznesowych niż w styczniu 2022 roku. (s. 5)
  • 2023 może być rokiem stawiania na różne strumienie przychodów. Subskrypcja może być najważniejszym z nich, ale nie jedynym. (s. 12)
  • Większość wydawców (72%) martwi się rosnącym trendem unikania wiadomości przez czytelników. Dotyczy to zwłaszcza ważnych tematów, jak wojna w Ukrainie czy zmiany klimatyczne. (s. 14)
  • Z przedstawionych w raporcie danych wynika, że wydawcy zintensyfikują działania na TikToku, Instagramie i YouTubie kosztem Facebooka oraz Twittera. (s. 20)
  • To może być kolejny rok wzrostów na rynku podcastów. Większość wydawców deklaruje, że będzie rozwijało treści na tej płaszczyźnie (s. 28)
  • Coraz większy nacisk kładziony na wykorzystywanie sztucznej inteligencji w tworzeniu treści (s. 35)

Zdecydowanie polecam pełną lekturę raportu, bo to kopalnia wiedzy. Kto miał okazję przeglądać wcześniejsze wyniki badań przygotowane przez pracowników i współpracowników RISJ, ten doskonale wie, o czym mówię.

📲 Pełny raport: Journalism, media, and technology trends and predictions 2023

📋 Nieman Lab - dziennikarstwo w 2023 roku

screen z niemanlab.org/collection/predictions-2023

Każdego roku pod koniec grudnia pracownicy The Nieman Foundation for Journalism (najważniejsza instytucja dziennikarska na Harvardzie) pytają ekspertów z branży mediów oraz właśnie dziennikarstwa o ich odczucia dotyczące nadchodzącego roku. Podobnie zrobili w ostatnim czasie.

Na stronie tej fundacji można znaleźć ponad 150 opinii przedstawicieli gałęzi mediów piastujących różne stanowiska i mających niezwykle zróżnicowane spostrzeżenia na temat przyszłości tej branży.

Poniżej kilka wartych przemyślenia cytatów z predykcji na rozpoczynający się rok.

Dziennikarstwo jutra należy do tych, którzy zostali wykluczeni, skrzywdzeni i zawiedzeni przez media.
Megan Lucero (Bureau Local, People’s Newsroom), Shirish Kulkarni (dziennikarz, badacz)
Generatywna sztuczna inteligencja z narzędziami takimi jak GPT-3 zwiększa potencjał masowych zakłóceń w wielu branżach, dzięki swojej zdolności do tworzenia głęboko przekonujących treści w niewiarygodnie tani sposób. Chociaż szansa na pozytywny wpływ jest znacząca, wyzwania, jakie stawia przed branżą medialną, są egzystencjalne.
Josh Schwartz, CTO w Chartbeat.
Myślę, że niektóre redakcje zdadzą sobie sprawę, że mają kontrolę. Właściwie zerwą z Facebookiem i Twitterem, zanim Mark i Elon zdecydują o ich losie. Odbudują to, co zostało utracone, goniąc za kliknięciami i wrócą do społeczności, które zaniedbali. Zaczną inwestować we własne redakcje, aby opanować sztukę opowiadania historii. Powrócą do rodzaju odpowiedzialnego raportowania, który utrzymuje rządy w ryzach.
Delano Massey, redaktor naczelny Axios Local
Twórcy mają społeczności. Wydawcy mają odbiorców – duży problem dla branży medialnej, jeśli chodzi o zarabianie pieniędzy.

W przyszłym roku media powinny zaakceptować fakt, że czasy się zmieniły i że widzowie domagają się bycia bliżej, słuchania i bycia częścią czegoś więcej niż to, co można przeczytać wszędzie w Internecie.
Mauricio Cabrera, analityk mediów
Aby zaangażować młodszych odbiorców w dziennikarstwo naukowe, organizacje informacyjne muszą z nimi rozmawiać, aby zobaczyć, co wzbudza ich ciekawość.
Martina Efeyini, Science News Civic

📲 Nieman Lab: Predictions for Journalism 2023

🇬🇧 Media z UK podbiją USA?

Przed ciekawym wyzwaniem stoi amerykański rynek mediów. Ten brytyjski postanowił szukać za Oceanem źródeł zarobku i zaczął inwestować w swoje mutacje skierowane do Amerykanów. W 2020 roku zrobił to The Sun, a później tą drogą poszły inne tytuły m.in. The Independent oraz Financial Times. A na tym nie koniec. Następne gazety planują podobny krok w 2023 roku

Pozycji The New York Timesa czy Washington Post szybko nie zagrożą, ale mogą namieszać.

🌵 Nie wiedzą, że żyją "na pustyni"

Naukowcy z University of Texas w Austin poddali badaniu mieszkańców tzw. "pustyń informacyjnych", a więc obszarów USA, na których rynek medialny właściwie zamarł.

Okazało się, że osoby mieszkające na terenach sklasyfikowanych właśnie jako tego rodzaju "pustynie" nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że żyją na takim obszarze. Co ciekawe, dzięki korzystaniu z Facebooka mają wrażenie, że nie zostali odcięci od lokalnych informacji. Ale wiemy przecież doskonale, że Facebook to nie dziennikarstwo.

W artykule autorstwa Jessici Collier i Emily Graham czytamy:

Przeprowadziliśmy ankietę wśród 1 007 mieszkańców mieszkających w regionach o kodach pocztowych, które we wcześniejszych badaniach zostały sklasyfikowane jako pustynie informacyjne. 3

Kiedy zapytaliśmy ich, jak bardzo zgadzają się lub nie zgadzają, że ich „społeczność jest pustynią wiadomości”, 45,6% nie zgodziło się lub zdecydowanie się nie zgodziło, mimo że ich społeczność pasuje do definicji pustyni wiadomości.

📲 Wyniki badań: Even in “News Deserts” People Still Get News

Czytając podsumowanie tych badań, przypomniał mi się artykuł z listopada 2022 roku opublikowany w The Progressive Magazine zatytułowany “Revitalizing America’s News Deserts“. Czytamy w nim:

Ponad jedna piąta populacji Stanów Zjednoczonych – około 70 milionów Amerykanów – mieszka na obszarze, gdzie dostęp do lokalnych wiadomości jest niewielki lub żaden.

Smutna historia, ale warto ją poznać, żeby spróbować zrozumieć i działać, a najlepiej zapobiec. Niewykluczone, że podobne zjawisko na mniejszą lub większą skalę wystąpi wkrótce w innych krajach w tym w Polsce. Drożejące usługi związane z drukiem, produkcją papieru, dystrybucją, spadające czytelnictwo prasy… Problemy się piętrzą.

💡 Godne polecenia

Poniżej lista odnośników do artykułów, które także warto przeczytać. To połączenie prognoz na 2023 rok, podsumowań oraz wskazówek, które mogą być przydatne w dopracowywaniu strategii funkcjonowania mediów na najbliższe miesiące. Albo posłużyć po prostu jako ciekawostki.