Dziennikarstwo najlepszą szczepionką
Bastian Lab Newsletter #10
Szczepionka przeciwko dezinformacji
Christophe Deloire, sekretarz generalny międzynarodowej organizacji Reporterzy bez Granic uważa, że "dziennikarstwo jest najlepszą szczepionką przeciwko dezinformacji". To piękne słowa, które zawierają w sobie wiele racji. Problem w tym, że wirus fake newsów bardzo szybko się rozprzestrzenia i ma sprzymierzeńców w wielu krajach - to osoby, którym zależy na ograniczeniu znaczenia mediów.
Sytuacja się pogorszyła w ostatnich miesiącach, co obrazuje najnowszy Indeks Wolności Prasy. Wynika z niej - jak można przeczytać w opisie raportu na stronie rsf.org, 73% ze 180 krajów, które wzięto pod uwagę, całkowicie lub częściowo blokuje społeczeństwu dostęp do tej wyjątkowej szczepionki.
Z analizy wynika, że sytuacja pogorszyła się w związku z pandemią koronawirusa.
Dane pokazują, że dziennikarzom coraz trudniej jest badać i relacjonować wrażliwe historie zwłaszcza w Azji, na Bliskim Wschodzie i w Europie. Barometr Edelman Trust 2021 ujawnia niepokojący poziom nieufności opinii publicznej wobec dziennikarzy, a 59% respondentów w 28 krajach twierdzi, że dziennikarze świadomie próbują wprowadzić opinię publiczną w błąd, zgłaszając informacje, o których wiedzą, że są fałszywe.
Polska znalazła się na 66. miejscu z 28,84 punktami. Na pierwszych trzech plasują się niezmiennie kraje skandynawskie. Kolejno: Norwegia (6,72), Finlandia (6,99), Szwecja (7,24).
Nasz kraj znajduje się z roku na rok coraz niżej w #RSFIndex. W 2013 roku zostaliśmy sklasyfikowani na 22. miejscu. Rok później na 19., by po kolejnych 12 miesiącach wspiąć się na 18. pozycję. Od 2016 roku Polska regularnie notuje spadki*:
- 2016 47 / 180
- 2017 54 / 180,
- 2018 58 / 180,
- 2019 59 / 180,
- 2020 62 / 180.
* dane pochodzą z raportów opublikowanych przez Reporterów bez Granic
Największa transformacja od dekady
Reuters News wprowadził paywalla. Płatna zapora to nowe rozwiązanie w tym medium, do którego przedstawiciele agencji przygotowywali się od pewnego czasu. Taka decyzja nie może dziwić, bo dzisiaj subskrypcje stają się standardem już nie tylko w świecie mediów.
Jest to kolejna agencja, która zdecydowała się wprowadzić tego typu rozwiązanie. W 2018 roku zrobił to Bloomberg News. Subskrypcja Reutersa kosztuje 34,99 dol. Dokładnie tyle samo trzeba zapłacić za informacje od Bloomberga.
Pojawiają się opinie, że to największa transformacja agencji Reutersa od dekady. Być może nieco spóźniona na tle innych firm tego typu, ale to wcale nie przekreśla ewentualnego sukcesu tego medium w kwestii generowania przychodu z paywalla.
Dość monopolu?
Amerykańska branża mediów lokalnych ma dość. 125 gazet wystosowało pozew przeciwko Google'owi i Facebookowi. Ich przedstawiciele twierdzą, że te big techy nielegalnie zmonopolizowały rynek reklamy cyfrowej, co przyczyniło się do kryzysu lokalnych mediów. Pustynie informacyjne, a więc obszary, na których nie ma już ani jednej lokalnej gazety, nie są tylko sloganem. To rzeczywistość wielu stanów w USA.
W styczniu HD Media (wydawca Charleston Gazette-Mail i Herald-Dispatch) złożył pozew antymonopolowy przeciwko tym dwóm gigantom technologicznym.
Dlaczego to jest ważne?
Po australijskiej batalii mediów z Googlem i Facebookiem przyszedł czas na Amerykę. Choć obie odsłony walki o przetrwanie znacznie się od siebie różnią, mają jedną wspólną cechę - są podwalinami do tego, co wkrótce może nadejść w sferze kreowania nowego porządku na mapie rynku reklam i mediów na świecie.
Czy Substack zagrozi dziennikarstwu?
To pytanie zadaje sobie wielu. Podobne postawili przed sobą redaktorzy Slate, którzy omówili sytuację na rynku newsletterów jako trendu, który pojawia się w zestawieniu z mediami. To pokłosie wywiadu, jakiego Mark Zuckerberg udzielił Caseyowi Newtonowi - autorowi Platformera (newslettera na Substacku poświęconemu big techom).
The company is targeting one of news organizations’ weak points.
Wywiadu w wersji audio można posłuchać na Soundcloud pod tym linkiem:
Płatne subskrypcje podcastów w NPR
A skoro już przy audio jesteśmy, polecam artykuł opisujący pomysł NPR (amerykański publiczny nadawca radiowy) na wprowadzenie płatnych podcastów. To coś, co w Polsce praktykuje część mediów m.in. Newsweek i Komputer Świat.
Pomysł przedstawiony przez szefostwo NPR wskazuje, że słuchacze po zapłaceniu, uwolnią się od reklam. Mają na tym skorzystać także stacje członkowskie wchodzące w skład National Public Radio.
NPR’s subscription framework will include sharing revenue with member stations from subscriptions to individual NPR podcasts and “making every effort to introduce and connect all subscribers with their local public radio stations,” Cowan and Oliver said. “This includes direct membership leads where possible and other techniques when we do not have access to sharable subscriber data - mówi Deborah Cowan, CEO NPR.
The network will also participate in Apple and Spotify's podcast subscription initiatives