Kobieta rządzi Reutersem. Po raz pierwszy od 170 lat

Bastian Lab Newsletter #9

Jak z miliardera zrobić milionera?

Odpowiedź: kazać mu kupić gazetę.

Domyślam się, że nie każdego to rozbawi. Od razu się usprawiedliwię - to nie są moje słowa, a Toma Rosenstiela, dyrektora wykonawczego American Press Institute. Jego wypowiedź zacytował The New York Times w artykule zatytułowanym "Why Buy a Yacht When You Can Buy a Newspaper?".

Tekst autorstwa Nicholasa Kulisha ukazał się w minioną sobotę, ale jeszcze długo pozostanie aktualny. Warto do niego zajrzeć i znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego lepiej kupić jacht, niż gazetę.

Billionaires aren’t usually cast as saviors of democracy. But one way they are winning plaudits for civic-minded endeavors is by funding the Fourth Estate.

Historyczny moment

Po raz pierwszy w 170-letniej historii agencji Reuters News stanowisko redaktor naczelnej objęła kobieta. To Alessandra Galloni, która ostatnio pełniła funkcję globalnego redaktora zarządzającego Reutersa, nadzorując pracę dziennikarzy w ponad 200 krajach.

Teraz przejmie obowiązki po Stephenie J. Adlerze, który przechodzi na emeryturę. W komunikacie Reutersa można znaleźć informację wskazującą, że Galloni będzie chciała się skupić na rozwoju dwóch gałęzi: cyfrowej oraz eventowej.

Nowa szefowa Reuters News miała kilku poważnych konkurentów:

Among them were two top Reuters editors, Gina Chua and Simon Robinson. The external candidates included David Walmsley, editor in chief of Canada’s The Globe and Mail, and Kevin Delaney, former co-chief executive and editor-in-chief of Quartz Media Inc.

Dlaczego to ważne?

Po pierwsze to historyczny moment, a po drugie wkrótce możemy być świadkami kolejnego cyfrowego przekształcenia dużego medium w jeszcze bardziej rentowne przedsiębiorstwo równie technologiczne, co medialne.

Rok 2020 był dla branży eventowej ogromnym wyzwaniem. Reuters News chce jednak wykorzystać ten rynek nawet w czasie pandemii i zacząć zarabiać na nim poważne pieniądze. Potencjał jest ogromny także w czasach koronawirusa, bo coraz lepiej sprawdzają się hybrydowe konferencje.

Kolejna sprawa to możliwość wdrożenia cyfrowych subskrypcji. Reuters jest marką o dużym zaufaniu społecznym. A nie jest tajemnicą, że zaufanie to niezwykle ważny element potrzebny do przekuwania silnej pozycji na rynku w zyskowny biznes.

Ciekawostka

Pierwszym dniem pracy Alessandry Galloni na nowym stanowisku jest 19 kwietnia, a więc dzień wysłania do Ciebie tego biuletynu.

Reuters News has named one of its top editors, Alessandra Galloni, as its next editor-in-chief, the first woman to lead the globe-spanning news agency in its 170-year history.

Szybkość vs dziennikarstwo

W ostatnim tygodniu wiele mediów podało błędną informację jakoby Krzysztof Liedel zmarł. Trudno mi tę sytuację w jakikolwiek sposób skomentować. Chciałbym, aby ten błąd popełniony przez dziennikarzy był powodem do głębokiej debaty wewnątrz redakcji na temat tego, na którym miejscu stawiamy rzetelność względem szybkości pozyskania informacji.

Nie chcę prawić kazań, ale faktem jest, że popełniono błąd. Zrobiło to wiele redakcji w tym samym czasie i w tym samym temacie. Nie po raz pierwszy w ostatnich latach. Z tego trzeba wyciągnąć wnioski. Dla dobra dziennikarstwa.

W serwisie internetowym Press znajdziesz informacje dotyczące mediów w Polsce i na świecie. Dowiesz się o reklamie, marketingu, public relations i Internecie.

Mark Thompson o budowaniu modelu subskrypcji

Mark Thompson jest jedną z najważniejszych osób w The New York Timesie na przełomie ostatnich kilkunastu lat. To on położył podwaliny pod zbudowanie potęgi subskrypcyjnej tego medium. Kiedy w 2002 roku przeniósł się do amerykańskiej gazety z Londynu, ten model biznesowy w NY Timesie był praktycznie w powijakach. Dzisiaj jest wzorem dla wielu mediów na całym świecie. Niedoścignionym wzorem.

Do 2025 roku NY Times chce przekroczyć granicę 10 mln płatnych subskrypcji. I wiele wskazuje na to, że cel zostanie osiągnięty.

Ale jak budowano "Apple'a branży mediów"? O tym opowiedział właśnie Mark Thompson, który do lipca 2020 roku był CEO NY Timesa. Wówczas na tym stanowisku zastąpiła go Meredith Kopit Levien.

Press Gazette has been reporting on British journalism without fear or favour since 1965. Our mission is to provide a news and information service which helps the UK journalism.

Media społecznościowe na Bliskim Wschodzie

Choć to newsletter o ewolucji mediów, to jednak polecam tym razem również analizę rynku mediów społecznościowych. Na przykład na Bliskim Wschodzie. Dziennikarstwo i social media to ściśle zazębione ze sobą gałęzie rynku informacji w każdym zakątku świata. Artykuł, który linkuję poniżej, to bogate zestawienie liczb, informacji, porównań i ciekawostek o zainteresowaniu tego typu serwisami w tej części świata.

Dane zebrał i przeanalizował Damian Radcliffe, profesor dziennikarstwa na Uniwersytecie w Oregonie.

Analiza została podzielona na pięć części, a porównując poszczególne informacje chociażby z rynkiem europejskim, można się dać zaskoczyć. Polecam.

I’ve been mapping social media trends in the Middle East and North Africa (MENA), producing an annual report every year since 2012, in order to highlight evolving social media habits in the region.  The latest study dropped in March, looking at social media usage during the pandemic, as well as longer-term trends.  Here are five main takeaways from the report.

Dziennikarstwo XXI wieku

Mam jeszcze dla Ciebie zaproszenie do posłuchania niezwykle interesującej rozmowy Aleksandry Przegalińskiej z Jarosławem Kuźniarem. Poznasz dzięki niej odpowiedzi na pytania:

  • Co ma wspólnego dziennikarz z Ewą Chodakowską?
  • Dlaczego dziennikarstwo, jakie znamy, zmienia się i w którą stronę ewoluuje?
  • Co możemy zaczerpnąć z doświadczeń amerykańskich dziennikarzy?
  • Dlaczego sponsor audycji nie jest złem ostatecznym i jak zachować wiarygodność w oczach odbiorców?
  • Kto, w jaki sposób i dlaczego musi wypromować treść stworzoną przez dziennikarza?

“Dziennikarz wchodzi teraz w rolę Ewy Chodakowskiej, która ma wyznawców i społeczność. To on musi pokazywać siebie, żeby zachęcić odbiorców do swoich treści” - mówi Jarosław Kuźniar, nazywający siebie medialnym multiinstrumentalistą. To rozmowa o śmierci influencerów, płatnych współpracach i angażujących aplikacjach. Poznajmy wizję mediów przyszłości. Zaprasza Aleksandra Przegalińska. Partnerem podcastu jest Dell Technologies.

Czy technologia zastąpi dziennikarza?

Tak się złożyło, że w minionym tygodniu wpadł mi w ręce jeszcze jeden ciekawy odcinek pewnego podcastu. Tym razem mam na myśli audycję Wiesława Koteckiego "Człowiek Biznes Technologia". Ostatnio rozmawiał z Marcinem Malickim – szefem WP Pilota. Panowie zastanawiali się między innymi nad tym:

  • Czy sztuczna inteligencja zastąpi dziennikarzy?
  • Czy redaktorzy naczelni będą w przyszłości jeszcze potrzebni?
  • W którym kierunku zmierzają modele biznesowe portali?

Gościem pięćdziesiątego odcinka mojego podcastu jest Marcin Malicki – Szef WP Pilota. Rozmawiamy o historii Internetu i portali, kiedy były jeszcze pocztami i o tym, jaką funkcję portale pełnią obecnie


Na koniec podziękowania dla jednego z Czytelników. Na pewno wie, że o niego chodzi. A dziękuję mu za to, że przesłał mi dwa linki do informacji, które idealnie pasują do tematyki mojego biuletynu i nie mogły przejść niezauważone. To linki do podcastu Deloite Digital i wiadomości o powołaniu Alessandry Galloni na stanowisko redaktor naczelnej Reuters News.

Sebastian Matyszczak

Sebastian Matyszczak

Z mediami cyfrowymi związany od 2008 roku. Po godzinach obserwuje i opisuje ich ewolucję. Zwolennik Fediverse, IndieWeb i cyfrowej suwerenności. Pokazuje, że istnieje życie poza big techami.