Niezależne dziennikarstwo klimatyczne i media na TikToku

Bastian Lab Newsletter #13

Kooperacja środowiskowa

O tym, jak ważne jest informowanie o zmianach klimatu, tropieniu dezinformacji w tym zakresie i wyjaśnianie rzeczywistości, w której przyszło nam żyć, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Ale zastanawiające jest, jak nadal stosunkowo niewielki nacisk kładzie się na te zagadnienia w mediach. Choć zmienia się to ku lepszemu, oczywistą rzeczą jest, że mogłoby być znacznie lepiej. A nawet powinno.

Ktoś już o tym pomyślał i tak powstał The Environmental News Collaborative - inicjatywa zrzeszająca dziennikarzy piszących o zmianach klimatu. To newsroom działający na zasadzie non-profit, a więc utrzymujący się z wpłat fundacji oraz prywatnego wsparcia. Na jego czele stoi Emily Holden. Wcześniej pracowała m.in. w Waszyngtonie, pisała do Guardiana, Politico, E&E News i CQ.

Poczytaj, sprawdź, oceń.

Coverage of climate change is more important than ever, but unfortunately, resources dedicated to this reporting are limited. Enter Floodlight, a nonprofit environmental news collaborative, that aims to expose corporate and ideological interests from spreading disinformation and holding back climate action.

Więcej niż kiedykolwiek

Radio Television Digital News Association opublikowało raport dotyczący wzrostu liczby wiadomości lokalnych, które zostały wyemitowane w 2020 roku w Stanach Zjednoczonych.

Despite facing revenue shortfalls, budget cuts and unprecedented operational challenges, local TV stations aired more news in 2020 than ever recorded by the RTDNA newsroom survey.
2020 saw a record amount of local TV news for the second year in a row. In addition, a record number of stations are running local news.

Autorem raportu jest Bob Papper, asystent profesora w Szkole Komunikacji Publicznej na Uniwersytecie w Syracuse. Badanie zostało podzielone na dwie części: telewizja i radio. Obie zostały scharakteryzowane w kontekście mediów lokalnych.

Dziennikarstwo na TikToku

TikTok jest coraz częstszym kierunkiem działań w mediach społecznościowych również dla firm. W tym także wydawców. Można znaleźć w tym serwisie sporo kont dziennikarzy, ale także redakcji. Redaktorzy The Fix przygotowali zestawienie 15 najpopularniejszych. Na czele trzy tytuły brytyjskie oraz po jednym z Niemiec i Francji.

TikTok continues to lead in non-game app downloads, tempting a growing number of news media. Here are Europe's top publishers on the platform

Dziennikarstwo na Clubhouse

Na temat Clubhouse pisałem już kilkukrotnie w poprzednich wydaniach newslettera. Tym razem zwracam uwagę na zagadnienie związane z pozyskiwaniem historii oraz ich relacjonowaniem w kontekście korzystania właśnie z CH. Artykuł na ten temat został opublikowany na stronie journalism.co.uk. Warto się z nim zapoznać.

The live-audio app is useful for finding new topics and contributors but it has its downsides

Subskrypcja cyfrowa prześcignie druk(?)

O tym mówi się od lat w kontekście prognoz i rozwoju społeczeństwa w cyfrowym świecie, a właściwie nawyków konsumentów. Firma konsultingowa Mather Economics oszacowała, że w 2027 roku subskrypcje cyfrowe lokalnej prasy w Stanach Zjednoczonych wyprzedzą prenumeraty drukowane.

Obecnie stanowią one (wg Mather Economics) 21 proc. Oznacza to, że w ciągu najbliższych sześciu lat wzrost musiałby nastąpić o kolejne 29 proc.

Mather Economics sugeruje, że gazety muszą znaleźć sposoby, aby zachęcić abonentów do wyrobienia sobie nawyku codziennego czytania treści online i zwiększania zaangażowania odbiorców, zwykle poprzez oferowanie im newsletterów.

W serwisie internetowym Press znajdziesz informacje dotyczące mediów w Polsce i na świecie. Dowiesz się o reklamie, marketingu, public relations i Internecie.

Kalka

Do Facebooka, Twittera czy Google'a dołączył YouTube. On także chce "pomóc" dziennikarzom i dziennikarstwu. Przedstawiciele tego serwisu ogłosili, że chcą wprowadzić dwa programy mające zachęcić m.in. niezależnych dziennikarzy do korzystania z tej platformy.

Media oraz dziennikarze stają się coraz bardziej łakomym kąskiem dla big techów. 7 milionów dolarów może na części osób zrobić wrażenie. Ja coraz częściej odnoszę inne: to próba odciągania dziennikarzy od mediów i pomoc tylko pozorna w dłuższej perspektywie. Może przyszłe projekty albo efekty tych kooperacji zmienią moją ocenę. Nie ukrywam, że będę się temu zjawisku przyglądał.

It's the 1st time YouTube is funding journalism independently of Google's $300 million Google News Initiative.

Analiza po pięciu latach

Polecam także zapoznanie się z analizą cyfrowej drogi The Times i Sunday Times. Przygotował ją Matt "TK" Taylor, product manager w Financial Times. Można ją znaleźć na jego stronie tk.gg.

Opisuje w niej ostatnie pięć lat tych mediów w świecie cyfrowej ewolucji. W artykule można znaleźć sporo wskazówek i ciekawostek. Zdaję sobie sprawę, że nie jest łatwy, częściowo opisujący różne techniczne kwestie, ale sądzę, że część Subskrybentów wyciągnie z niego coś dla siebie.

The Times launched their edition strategy in 2016. Over 1500 editions later, where do editions sit in the future of news media?

Sebastian Matyszczak

Sebastian Matyszczak

Z mediami cyfrowymi związany od 2008 roku. Po godzinach obserwuje i opisuje ich ewolucję. Zwolennik Fediverse, IndieWeb i cyfrowej suwerenności. Pokazuje, że istnieje życie poza big techami.