Z optymizmem w nowy rok
Bastian Lab Newsletter #16
Rok podcastów
Nowy rok rozpocząłem dość pracowicie, bo od researchu dotyczącego rynku podcastów i zrobienia resume, które opublikowałem na moim blogu bastianlab.pl. Tak, mam bloga. Od kilku lat. Do tej pory służył głównie jako bank artykułów, które miałem przyjemność opublikować w różnego rodzaju serwisach: Spider's Web czy Europejskie Obserwatorium Dziennikarskie, ale też kilkunastu dotyczących różnych tematów związanych z ewolucją mediów w cyfrowym świecie.
Najpierw był blog, a później pojawił się pomysł stworzenia newslettera. Tutaj jest nawet kategoria, która służyła przez chwilę za taki zbiór cotygodniowych "biuletynów" poświęconych mediom i dziennikarstwu. Przełom 2017 i 2018 roku. Ileż od tamtego czasu zmieniło się w świecie mediów!
Wspominam o blogu, bo 1 stycznia opublikowałem tam artykuł poświęcony rozwojowi rynku podcastów w 2021 roku oraz krótką predykcję kilku zagranicznych specjalistów na temat tego, co może bądź co powinno się wydarzyć w ciągu najbliższych miesięcy w podcastingu.
Chcę w tym roku położyć większy nacisk na tworzenie treści dotyczących ewolucji mediów, które będą skupione właśnie wokół newslettera i bloga. Obiecuję, że będziesz pierwszą osobą, która dowie się o szczegółach.
Promyk nadziei
Wiele negatywnych i dołujących informacji napływało z różnych krajów świata w 2021 roku w związku z branżą mediów. Spadające dochody z reklam, problemy z budowaniem zaangażowanych społeczności, przegrywana walka z fake newsami, spadek zaufania do mediów, brak finansowych możliwości pozwalających stworzyć dobrze funkcjonujące modele subskrypcyjne... Długo by wymieniać. Nie brakowało też jednak pozytywnych przykładów zmian, które dawały nadzieję na lepszą przyszłość.
Takim promykiem było zapewne powstanie nowych lokalnych redakcji. Media lokalne to niezwykle ważny element dziennikarskiego, ale też społecznego krajobrazu, mocno dotknięty wieloma kryzysami. Termin news desert (pol. pustynia informacyjna) jest coraz bardziej charakterystyczne. Poynter poinformował, że coś jednak drgnęło i w minionym roku oraz w poprzednim zarejestrowano ponad 50 lokalnych newsroomów w USA.
Jest nadzieja!
Problemy Globalnego Południa
Informacji na temat rozwoju i ewolucji mediów staram się szukać w różnych miejscach i czerpać wiedzę na ten temat od specjalistów celowo omijając utarte szlaki. Ważnym źródłem wiedzy o sytuacji dziennikarstwa na świecie są raporty i analizy opracowywane przez badaczy Reuters Institute for the Study of Journalism.
Zebrałem poniżej kilka artykułów, które mogą okazać się inspirujące:
- How an Asian business site attracted 30,000 subscribers by publishing one story a day
- An all-female news site raised $200,000 to cover Afghan women. Will it survive now?
- “Younger audiences are quite unforgiving when it comes to poor quality content”
- How to rescue journalism in an age of lies
- How a respected editor defied threats and hardship to create an independent news site in Venezuela
Paywall, media i newonce
Skoro rozpocząłem to wydanie tematem podcastów, to zakończę go klamrą, ale tym razem czymś do posłuchania. Nie może być inaczej. W tym tygodniu polecam rozmowę Artura Kurasińskiego z Mihem Michalskim oraz Danutą Bregułą z newonce.
To medium pod koniec minionego roku weszło przebojem w model subskrypcyjny i w trzy doby zrealizowali 1/3 grudniowego planu. Wow!
w 3 doby zrobiliśmy 1/3 celu na grudzień 😎 #newonceclub
— Mih Michalski (@mih_michalski) 12:14 AM ∙ Jan 19, 2023
Wartościowa rozmowa, z której można poznać m.in. cele, plany, pomysły i podejście do modelu subskrypcyjnego medium, które w pewien sposób wychodzi poza schemat utarty przez innych z Gazetą Wyborczą na czele (ponad 280 tys. subskrybentów), która jest liderem na polskim rynku.
Dobrze, że takie serwisy powstają, zaczynają odnosić sukcesy, że polskie dziennikarstwo nie idzie tylko utartą drogą, że szuka nowych możliwości i jest otwarte na podejmowanie ryzyka. Warto wygospodarować godzinę i posłuchać z uwagą.
Mnie szczególnie zainteresował wątek podejścia do przedstawicieli pokolenia Z (ang. gen Z). Z dobrych praktyk i doświadczeń mediów, które przecierają szlaki, wkrótce będą korzystać inni.